MUKHADIMAH

MUKHADIMAH
Surah Al Fatihah

ROTI LEMBUT GEBU

ROTI LEMBUT GEBU
Kami sedia menerima tempahan Roti Lembut Gebu dari Seluruh Semenanjung Malaysia

Selasa, Mei 29, 2018

16 notis abai kebersihan kendali makanan

JOHAN menyampaikan hadiah kepada salah seorang pemenang anugerah gerai Bazar Ramadan terbersih di Padang Astaka Cukai Kemaman semalam.-UTUSAN ONLINE


29 Mei 2018 2:28 PM


KEMAMAN 29 Mei - Pejabat Kesihatan Daerah ini mengeluarkan 16 notis atas pelbagai kesalahan tidak mematuhi aspek kebersihan dalam pengendalian jualan makanan di Bazar Ramadan sehingga semalam.

Pegawai Kesihatan Daerah, Dr. Mohd Anuar Abd Rahman berkata, tindakan diambil hasil pemeriksaan di tapak penjaja di lima lokaliti bazar berdaftar melibatkan seramai 532 pengusaha dan pengendali makanan

“Masih terdapat segelintir pengendali yang degil dan tidak mematuhi peraturan ditetapkan walaupun peringatan telah diberi melalui beberapa siri seminar dan pendidikan kesihatan sebelum Ramadan, “ katanya.

Beliau berkata demikian dalam Majlis Pelancaran Kempen Bersepadu di pekarangan Bazar Ramadan Jalan Padang Astaka, Cukai di sini petang semalam.

Pelancaran kempen anjuran bersama di antara Pejabat Kesihatan Daerah Kemaman dengan Kerjasama Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) itu disempurnakan oleh Yang Dipertua MPK, Johan Ibrahim.

Majlis pelancaran ini melibatkan 4 kempen yang berjalan serentak iaitu Kempen Kebersihan dan Keselamatan Makanan, Nafas Baru Bermula Ramadan, Kemaman Bebas Denggi dan Amalan Makan Secara Sihat.

Menurutnya Mohd Anuar, kebanyakan kesalahan yang dikesan ialah tahap kebersihan diri pengendalikan makanan, tidak memakai apron dan tidak mengambil suntikan antityphoid.

“Selain itu sebanyak 8 sampel makanan telah diambil untuk dianalisis kandungan mikrobiologi bagi mengesan bakteria patogenik yang boleh menyebabkan penyakit bawaan air dan makanan khususnya keracunan makanan.

“Sabit kesalahan menjual makanan yang boleh memudarat kesihatan orang ramai boleh didenda sehingga RM100,000 di bawah Akta Makanan 1983,” katanya.

Menurutnya, antara punca yang sering berlaku keracunan makanan adalah amalan menjual makanan yang tidak habis dan dipanas semula. 

“Amalan ‘lihat, hidu dan bau’ sebelum membeli dan menikmati juadah berbuka dapat mencegah termakan makanan basi dan tercemar,” ujarnya.- UTUSAN ONLINE


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda bolih memberi berapa banyak komen yang anda suka terhadap cerita ini. Komen tersebut hendaklah dengan cara yang berhemah dan tidak menyakiti hati orang lain.