MUKHADIMAH

MUKHADIMAH
Surah Al Fatihah

ROTI LEMBUT GEBU

ROTI LEMBUT GEBU
Kami sedia menerima tempahan Roti Lembut Gebu dari Seluruh Semenanjung Malaysia

Khamis, Julai 03, 2008

Ghapur cadang Dr M didakwa

AHLI Parlimen Kalabakan, Datuk Seri Abdul Ghapur Salleh mencadangkan kerajaan supaya menghadapkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ke mahkamah bagi mengetahui kebenaran dakwaan berlaku ketidakadilan dalam sistem kehakiman negara ketika pemerintahannya. Katanya, terlalu banyak diperkatakan mengenai sistem kehakiman sejak era pemerintahan Dr Mahathir sehingga menyebabkan keputusan mahkamah diragui rakyat dan pihak asing. "Kita bawa ke mahkamah supaya Tun dapat menyuarakan apa yang sebenarnya berlaku pada masa pemerintahannya. Kita tidak mahu lagi berlaku tuduh menuduh antara kerajaan, sistem kehakiman dan Tun mengenai perkara ini sehingga mengelirukan rakyat.

"Ia juga tidak baik kepada orang (Tun) yang berjasa kepada negara selama 22 tahun, dituduh macam-macam, biar dia kemuka apa bukti yang ada, saya rasa dia juga rela berbuat demikian," katanya ketika membahas usul Kajian Separuh Penggal RMK-9 di Dewan Rakyat semalam. Abdul Ghapur juga menyifatkan peruntukan tambahan sebanyak RM30 bilion bagi untuk kajian separuh penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) sebagai usaha mengaburi mata rakyat kerana manfaatnya tidak dinikmati secara terus kepada golongan sasaran. Katanya, peruntukan itu sekadar dapat menampung kos kenaikan harga barang binaan ditanggung kontraktor berikutan kenaikan harga besi dan keluli 40 hingga 50 peratus berbanding ketika kontrak ditandatangani.
"Peruntukan tambahan itu hanya mengaburi mata rakyat, sebab tidak ada projek baru yang dibanggakan akan dibina,” katanya. "Peruntukan itu juga tidak cukup untuk menampung kos kenaikan harga barangan binaan yang melambung sehingga menyebabkan ada kontraktor tidak dapat meneruskan kerja mereka," katanya ketika membahas usul Kajian Separuh Penggal RMK-9. Abd Ghapur berkata bagi memastikan kerajaan lebih telus untuk membantu rakyat, terutama golongan berpendapatan rendah khususnya di pedalaman yang terpinggir, peruntukan itu harus diagihkan kepada golongan sasaran. "Ramai rakyat miskin yang rumah mereka daif. Sekiranya kerajaan beri bantuan seperti kelengkapan rumah atau menaik taraf rumah mereka dengan peruntukan RM10,000 setiap keluarga, ia sudah pasti membantu mereka hidup dengan selesa. "Masalahnya, kita tidak nampak peruntukan berbilion yang diumumkan kerajaan itu sampai kepada golongan sasaran kerana realitinya taraf hidup rakyat masih rendah walaupun kerajaan mengumumkan kadar kemiskinan semakin menurun. "Kita tidak tahu bagaimana kerajaan menilai kadar dan angka kemiskinan itu dan kita juga tidak mahu kerajaan bagi peruntukan besar, tetapi tidak nampak kesan kepada golongan berkenaan," katanya yang menggesa pihak berkuasa termasuk Badan Pencegah Rasuah (BPR) menyiasat sebarang penyelewengan dalam melaksanakan projek pembangunan RMK-9. Abd Ghapur turut menggesa kerajaan membuat Dasar Ekonomi Baru (DEB) menggantikan dasar lama yang gagal matlamat khususnya dalam membantu meningkat penyertaan golongan Bumiputera dalam pelbagai sektor. Beliau berkata dasar baru khusus untuk membantu pencapaian Bumiputera dan masyarakat pribumi yang kebanyakannya tinggal di Sabah dan Sarawak itu perlu dilaksanakan dalam jangka masa pendek bagi menentukan keberkesanannya. "Tidak perlu 30 hingga 40 tahun, cukuplah buat satu dasar jangka pendek iaitu lima hingga 10 tahun bagi membela nasib golongan ini. "Dasar lama gagal kerana hanya mencatatkan pencapaian golongan ini dalam pelbagai sektor di tahap 16 hingga 18 peratus saja," katanya.

Petikan Berita Harian on line 3 Julai 2008

Komen

Saya amatlah bersetuju dengan pandangan Datuk Seri Abdul Ghafur Salleh supaya Tun Mahathir dibicara di Mahkamah supaya Tun Mahathir dapat membela diri dan juga dapat menguraikan apa yang sebenarnya berlaku. Tun Mahathir sendiri dah berkali kali memberitahu yang beliau lebih suka dibicarakan dimahkamah kerana dapat memberi penjelaasan yang sewajarnya pada mahkamah, katanya lagi, ada perkara bolih didedah kepada umum dan ada juga perkara yang hanya bolih didedah kepada mahkamah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda bolih memberi berapa banyak komen yang anda suka terhadap cerita ini. Komen tersebut hendaklah dengan cara yang berhemah dan tidak menyakiti hati orang lain.