MUKHADIMAH

MUKHADIMAH
Surah Al Fatihah

ROTI LEMBUT GEBU

ROTI LEMBUT GEBU
Kami sedia menerima tempahan Roti Lembut Gebu dari Seluruh Semenanjung Malaysia

Ahad, Mei 24, 2009

Isu MB Perak : Pembangkang jangan terlalu hipokrik

Salam Blogger

Pakatan pembangkang seharusnya tidak mentafsir keputusan Mahkamah Rayuan semalam sebagai sesuatu yang negatif. Jika timbul perasaan tidak puas hati, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin boleh membawa perkara tersebut ke Mahkamah Persekutuan.
Ini merupakan keputusan Mahkamah Rayuan. Jika tidak berpuas hati, hak mereka untuk membawa ke Mahkamah Persekutuan kerana ini adalah proses undang-undang, seperti juga Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir yang merayu ke Mahkamah Rayuan sebelum ini.

Apa lagi yang nak bising-bising apabila mahkamah telah membuat keputusan dan kalau mereka yakin sangat rakyat Perak mengundi mereka, tunggu sahaja pilihan raya umum akan datang yang akan berlangsung tidak lama lagi. Saya tidak fikir pakatan pembangkang akan bubar DUN Perak jika mereka menang dalam keputusan Mahkamah Rayuan semalam.

Apabila keputusan Mahkamah Tinggi pada 11 Mei lalu memutuskan kemenangan kepada Datuk Seri Ir. Nizar maka berkatalah mereka mereka ini yang mahkamah telah membuat keputusan yang betul dan adil. Semalam apabila Mahkamah Rayuan mengenepikan keputusan Mahkamah Tinggi, maka berkatalah lagi mahkamah telah dipengaruhi olih politik dan sistem kehakiman negara telah hancur dan akan mengadakan mogok lapar sebagai protes.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menempelak UMNO dan Barisan Nasional (BN) sebagai sebuah parti yang tidak bermoral dan bertamadun kerana menguasai Perak melalui cara tidak terhormat.

Beliau turut menyifatkan Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir sebagai 'Menteri Besar mahkamah' dan bukannya mewakili seluruh penduduk Perak.

"Kenapa pakatan pembangkang yang telah dipilih oleh rakyat secara sah melalui undi, tetapi dirampas oleh UMNO dan BN secara melarikan beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri untuk menyokong mereka," katanya.

Saya merasakan Datuk Nik Abdul Aziz kurang berpengetahuan tentang politik walau pun telah menjadi Menteri Besar lebih dari 18 tahun. Dalam politik tidak ada perkara yang mustahil bolih berlaku, hari ini kita kawan, esok kita jadi lawan. Sepertimana Pas melalui Akhbar Harakah pada tahun 1998 telah mengatakan yang Pas bimbang jika Datuk Seri Anwar jadi PM. Beberapa bulan selepas itu Pas menerima Datuk Seri Anwar sebagai rakan politik hingga sekarang. Andaikata projek 16 September Datuk Seri Anwar menjadi kenyataan tahun lepas, adakah Datuk Nik Abdul Aziz akan berkata kerajaan Pakatan Rakyat juga tidak bermoral dan tidak bertamadum?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda bolih memberi berapa banyak komen yang anda suka terhadap cerita ini. Komen tersebut hendaklah dengan cara yang berhemah dan tidak menyakiti hati orang lain.