MUKHADIMAH

MUKHADIMAH
Surah Al Fatihah

ROTI LEMBUT GEBU

ROTI LEMBUT GEBU
Kami sedia menerima tempahan Roti Lembut Gebu dari Seluruh Semenanjung Malaysia

Jumaat, Mac 30, 2018

AEDES : Syarikat pembinaan didenda RM5,000


Nyamuk aedes

30 Mac 2018 3:28 PM

KEMAMAN 30 Mac - Sebuah syarikat, Multielite Holding didenda RM5,000 oleh Mahkamah Majistret di sini semalam selepas didapati bersalah membiak aedes di sebuah tapak pembinaannya di Jalan Jakar, Oktober tahun lalu.

Syarikat itu didakwa mengikut Seksyen 13(1) Akta Pemusnahan Serangga Pembawa Penyakit 1975 yang dibaca bersama Seksyen 13 (2) akta sama yang jika sabit kesalahan boleh didenda denda maksimum RM10,000 atau penjara sehingga dua tahun atau kedua-duanya sekali bagi kesalahan pertama.

Pendakwaan dikendali oleh pegawai pendakwa Abdul Rahman Abdullah dari Pejabat Kesihatan Daerah

Pegawai Kesihatan Daerah, Dr. Mohd Anuar Abdul Rahman ketika dihubungi memberitahu, kes itu adalah yang pertama didakwa pada tahun ini.

Katanya, sepanjang tahun lepas, sebanyak 14 kes berkait dengan pembiakkan aedes tapak bina telah dihadapkan ke mahkamah, dengan denda keseluruhan berjumlah RM 60,000.

“Pemaju dinasihatkan agar sentiasa mengawasi dengan membuat pemeriksaan sekurang-kurang seminggu sekali di kawasan tapak.

“Mereka perlu menyedia jadual pemeriksaan aedes oleh pekerja dan juga melantik Syarikat Kawalan Makhluk Perosak berdaftar bagi memantau dan menjalankan kerja-kerja pencegahan bagi memasti tapak bina tidak menjadi tempat pembiakan aedes,” katanya.

Mohd Anuar memberitahu, pihaknya akan menjalankan operasi penguatkuasaan secara berkala setiap bulan.

Katanya, tindakan tegas akan diambil kepada syarikat pembinaan yang melakukan kesalahan berulang termasuk menutup tapak dan dihadapkan ke mahkamah. - UTUSAN ONLINE



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda bolih memberi berapa banyak komen yang anda suka terhadap cerita ini. Komen tersebut hendaklah dengan cara yang berhemah dan tidak menyakiti hati orang lain.