MUKHADIMAH

MUKHADIMAH
Surah Al Fatihah

ROTI LEMBUT GEBU

ROTI LEMBUT GEBU
Kami sedia menerima tempahan Roti Lembut Gebu dari Seluruh Semenanjung Malaysia

Jumaat, Mac 16, 2018

Aedes: kawasan pembinaan tutup


PEGAWAI penguat kuasa Pejabat Kesihatan Daerah Kemaman menjalankan pemetiksaan di tapak pembinaan di bandar Cukai yang diarah tutup semalam. - UTUSAN ONLINE

15 Mac 2018 1:11 PM

KEMAMAN 15 Mac - Sebuah tapak binaan yang turut menempatkan rumah kongsi di bandar Cukai ditutup serta-merta oleh Pejabat Kesihatan Daerah dikesan menjadi kawasan pembiakan nyamuk aedes.

Pegawai Kesihatan Daerah, Dr. Mohd Anuar Abdul Rahman berkata, tapak  projek berskala besar melibatkan 2 fasa pembangunan hampir 100 unit lot komersial dan pejabat dikenakan tindakan itu mengikut Akta Pemusnahan Serangga Pembawa Penyakit 1975.

Pemaju turut diarah membersihkan persekitaran dan menubuh pasukan kawalan aedes bagi membuat pemeriksaan secara mingguan dan melantik syarikat kawalan makhluk perosak yang berdaftar bagi membuat aktiviti kawalan secara berjadual sebelum dibenarkan beroperasi semula.

"Operasi Gempur Aedes yang bermula kelmarin diketuai oleh Pegawai Kesihatan Persekitaran, Mohd Rosli Abd. Wahab bersama 14 anggota telah membuat pemeriksaan keatas 13 tapak binaan seluruh daerah ini,"ujarnya di sini hari ini.

Mohd Anuar berkata, penutupan ini juga berdasarkan tapak binaan ini juga telah melakukan kesalahan berulang pada tahun lepas dan telah dihadapkan ke mahkamah.

“Pemaju yang mengulangi kesalahan yang berulang akan diarah menhentikan operasi dan didakwa tanpa diberi notis kompaun lagi. Ini bagi memberi pengajaran agar pemaju tidak memandang ringan soal kebersihan,"ujar beliau.

 Selain itu, sebanyak empat notis arahan di bawah akta yang sama telah dikeluarkan kepada  tapak binaan yang lain bagi menjalankan kerja-kerja pembersihan dan pemusnahan bekas-bekas berisiko menjadi tempat  pembiakan aedes. - UTUSAN ONLINE



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda bolih memberi berapa banyak komen yang anda suka terhadap cerita ini. Komen tersebut hendaklah dengan cara yang berhemah dan tidak menyakiti hati orang lain.