MUKHADIMAH

MUKHADIMAH
Surah Al Fatihah

ROTI LEMBUT GEBU

ROTI LEMBUT GEBU
Kami sedia menerima tempahan Roti Lembut Gebu dari Seluruh Semenanjung Malaysia

Khamis, Julai 02, 2009

Pandangan Zabidi Hj Saidi keterlaluan.

Kerajaan sedia menimbang cadangan untuk mengurniakan darjah kebesaran membawa gelaran 'Tun' kepada pengasas Umno, Datuk Onn Jaafar, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.Dalam jawapan bertulis kepada Hamim Samuri (BN-Ledang) pada persidangan Dewan Rakyat semalam, Perdana Menteri berkata pengurniaan darjah kebesaran itu adalah berdasarkan sumbangan besar Onn ke arah menyatukan rakyat Malaysia (Persekutuan Tanah Melayu ketika itu) dan perjuangan mencapai kemerdekaan negara.
Selain jasanya mengasaskan Umno, Allahyarham Onn juga banyak sumbangan ke arah meningkatkan kedudukan sosio-ekonomi orang Melayu dengan menubuhkan Lembaga Pembangunan Industri Desa.
Allahyarham telah memainkan peranan yang penting dalam memulakan langkah untuk Malaya mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Onn meninggal dunia pada 1962 pada usia 67 tahun.
Izinkan saya mengulas sedikit di sini bahawa pada hemat saya tidak perlu beri gelaran Tun kepada Datuk Onn Jaafar kerana di akhir perjuangannya beliau menentang UMNO. Jika kerajaan memberi gelaran Tun kepada beliau, ini bermakna UMNO mengiktiraf penentang UMNO. Beliau mati sebagai Presiden Parti Negara. Oleh itu tidak perlu beri gelaran Tun kepada pengkhianat UMNO.
Disediakan oleh Zabidi Hj Saidi Ahad, Jun 28, 2009

Saya menerima sms dari saorang sahabat supaya membaca ulasan Zabidi Hj Saidi di memobelakang.bolgsport.com mengenai cadangan kerajaan memberi gelaran TUN kepada Allahyarham Dato Onn Jaffar.
Pada pendapat saya, Saudara Zabidi amat keterlaluan apabila menggelarkan Dato Onn sebagai Pengkhianat UMNO. Tanpa Dato Onn, UMNO tak mungkin wujud. Untuk makluman Saudara Zabidi, yang nak bagi pingat TUN pada Dato Onn adalah kerajaan yang diterajui olih Barisan Nasional, di pimpin olih UMNO dan bukanya UMNO yang nak bagi pingat TUN pada Dato Onn. Almarhum Tunku Abdul Rahman dan Tun Hussein juga bekas Presiden UMNO, tetapi meninggal dunia di luar UMNO. Dato Onn adalah salah saorang yang berjuang menuntut kemerdekaan dari British dan adalah wajar kerajaan memberi gelaran TUN walau pun sudah 5 dekad beliau meninggalkan kita. Semoga Allah menempatkanya bersama orang orang yang solih. Aminnn.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda bolih memberi berapa banyak komen yang anda suka terhadap cerita ini. Komen tersebut hendaklah dengan cara yang berhemah dan tidak menyakiti hati orang lain.