MUKHADIMAH

MUKHADIMAH
Surah Al Fatihah

ROTI LEMBUT GEBU

ROTI LEMBUT GEBU
Kami sedia menerima tempahan Roti Lembut Gebu dari Seluruh Semenanjung Malaysia

Sabtu, Mei 25, 2013

Jadikan Barisan Nasional satu parti, tanda UMNO terdesak

Sabtu 25 Mei 2013
Cukai - Menjadikan Barisan Nasional ( BN ) sebagai satu parti tunggal dari 13 buah parti komponen BN menunjukan UMNO terdesak dengan permainan Pakatan Rakyat ( PR ).

Tinjauan orang ramai mendapati UMNO masih lagi relevan dan tidak perlu menjadikan BN sebagai sebuah parti tunggal. Jika BN dijadikan sebuah parti tunggal, ini menunjukan dakwaan PR terutama Parti Islam SeMalaysia ( PAS ) selama ini menjadi kenyataan. Pas selama ini mendakwa UMNO akan terkubur selepas PRU13. Menurut mereka UMNO kena main peranan leih besar dengan mendekati masyarak sepanjang masa dan bukanya tahun terakhir penggal pilihanraya. Ambil iktibar apa yang berlaku semasa kempen pilihanraya dan buat bedah siasat. Ambil contoh dari parti pembangkang, selesai sahaja PRU, menang atau kalah, mereka terus mendamping rakyat tanpa mengira anutan politik.

Pemimpin UMNO pula sibuk dengan melobi jawatan dalam parti dan ada juga yang melobi jawatan penting dalam kerajaan. Melobi diri sendiri dalam parti lebih hebat dari berkerja untuk memenangkan parti semasa PRU.

Presiden parti mestilah mendengar keluhan dan keresahan ahli akar umbi dan bukanya hanya mendengar lapuran segelintir pemimpin bahagian yang berkepentingan. Sediakan satu talian atau laman sosial yang membolihkan ahli akar umbi memberi pandangan secara langsung tanpa tapisan.

Banyak isu isu semasa yang tidak sampai ke pengetahuan pemimpin atasan. Mereka mendakwa kebanyakan isu awal tahun sudah tak relevan untuk dimasukan dalam usul usul semasa mesyuarat cawangan yang kebiasaanya pada bulan Mei - Jun setiap tahun. Ada juga usul usul tidak direkod dalam buku mesyuarat perwakilan bahagian tanpa sebab. Tiada alasan bahawa isu isu yang di kemukakan cawangan di ditolak atau dibahas.

Berbalik pada BN satu parti tunggal, saorang pemandu lori En Abdullah Abu Bakar menyatakan, Barisan Nasional perlu pejenamaan semula sesuai dengan keadaan semasa. Katanya lagi, nama dan lambang BN itu sendiri menyebabkan rakyat menolak Barisan Nasional. Lambang "Dacing" yang digunakan olih BN ini menjadi fobia pada pemandu kenderaan berat yang sering berhadapan dengan JPJ seluruh negara. Ini menyebabkan pemilik dan pemandu lori menolak BN.
Barisan Nasional
Ringkasan dari perkataan Barisan Nasional (BN) itu juga membawa malapetaka pada Barisan Nasional. Lambang dan nama BN perlu ditukar kepada yang lebih efisen dan mesra rakyat. Beliau sering disindir olih rakan rakan dari PR dengan mengatakan UNDILAH BN, Barang Naik, Bila Naik, Baru Naik, Berapa Naik, Banyak Naik. Beliau berharap semua ahli parti mempertahankan UMNO supaya terus kekal sebagai parti utama dalam Barisan Nasional.

Lagi pautan mengenai Barisan Nasional sebuah parti tunggal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda bolih memberi berapa banyak komen yang anda suka terhadap cerita ini. Komen tersebut hendaklah dengan cara yang berhemah dan tidak menyakiti hati orang lain.