Nik Aziz
Nik Aziz Nik Mat
KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan cadangan untuk menjadikan Barisan Nasional (BN) sebagai parti tunggal menandakan parti itu kini sudah berada di ‘jalan mati’.

Nik Abdul Aziz berkata, cadangan itu juga jadi petanda bahawa BN sudah mula sedar perjuangan berasaskan bangsa tidak lagi relevan di negara ini.

“Sekalipun BN menang di banyak kerusi, kemerosotan parti itu di Parlimen membuktikan BN hanya disokong orang Melayu di luar bandar,” katanya.

Sebaliknya kata beliau, Pas sejak dahulu lagi menegaskan perjuangan berasaskan bangsa tidak akan ke mana dan sampai satu tahap, akan tiba di penghujungnya menyebabkan BN perlu berpatah balik.

“Saya bukan anti Melayu, tetapi saya anti perjuangan hipokrit BN yang banyak menipu. Nampak macam bersungguh bela Melayu sedangkan orang Melayu Kelantan ditindas lebih 20 tahun hanya kerana pilih Pas dalam pilihan raya.

“Hak (royalti) orang Melayu Kelantan dinafikan, projek lebuh raya dicabut, peruntukan perumahan entah ke mana dan banyak lagi kezaliman Barisan (BN) kepada Melayu Kelantan,” katanya.